از کجا بفهمیم پارکینسون داریم؟

از کجا بفهمیم پارکینسون داریم؟ بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. علائم ان به تدریج شروع می شود ، گاهی اوقات فقط با لرزش های خفیف در یک دست شروع می شود.این لرزش شایع است ، اما این اختلال معمولاً باعث سفتی یا کند شدن حرکت می شود. در مراحل اولیه بیماری ، صورت شما ممکن است حالت طبیعی داشته باشد یا علائم خفیف داشته باشد. هنگام راه رفتن ممکن است دستان شما به صورت طبیعی تاب نخورند. گفتار شما ممکن است غیر معمولی یا شل شود. علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت بیماری شما و با گذشت زمان بدتر می شود.

پارکینسون درمان قطعی دارد ؟

اگرچه این بیماری قابل درمان نیست ، اما داروها می توانند علائم شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. گاهی اوقات ، پزشک شما ممکن است جراحی را برای تنظیم مناطق خاصی از مغز و بهبود علائم شما پیشنهاد دهد.

علائم پارکینسون چگونه است؟

نشانه های بیماری پارکینسون می تواند برای همه متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است خفیف بوده و مورد توجه قرار نگیرند.این نشانه ها اغلب از یک طرف بدن شما شروع می شود و معمولاً از طرف دیگر حتی پس از شروع علائم پیشرفته در هر دو طرف نیز بدتر می ماند.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لرزش اندام ها دربیماران پارکینسون

لرزش

این علامت معمولاً از یک اندام ، اغلب دست یا انگشتان شما شروع می شود. شما ممکن است انگشت شست و سبابه خود را به عقب و جلو بمالید . حتی ممکن است هنگام استراحت دست شما دچار لرزش شود.

حرکت آهسته (برادی کینزی)

با گذشت زمان ، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند بکند و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند. هنگام راه رفتن ممکن است قدم های شما کوتاه شود. شاید بیرون آمدن از صندلی دشوار باشد. هنگام راه رفتن ممکن است پاهایتان را بکشید.

عضلات سفت و سخت

سفتی عضله ممکن است در هر قسمت از بدن شما ایجاد شود. عضلات سفت می توانند دردناک باشند و دامنه حرکتی شما را محدود کنند.

اختلال در وضعیت بدن و تعادل

وضعیت شما ممکن است خم شود ، یا ممکن است در نتیجه این بیماری مشکلات تعادل داشته باشید.

از دست دادن حرکات خودکار

ممکن است توانایی انجام حرکات ناخودآگاه ، از جمله پلک زدن ، لبخند زدن یا تاب دادن بازوها هنگام راه رفتن را از دست بدهید.

گفتار تغییر می کند

گفتار شما ممکن است بیشتر یکنواخت باشد تا اینکه نقاط عطف و فراز وفرود معمول داشته باشد.

جهت دریافت مشاوره و خدمات تخصصی

گفتاردرمانی

با ما تماس بگیریددپارتمان تخصصی پارکینسون یارا

تغییرات نوشتن

نوشتن برای بیمار ممکن است سخت شود و دستخط شما کوچک و ریزتر از گذشته به نظر برسد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر یک از علائم مرتبط با بیماری پارکینسون ، به پزشک خود مراجعه کنید – نه تنها برای تشخیص وضعیت خود بلکه برای رد سایر علل علائم باید اینکار را انجام دهید.

علت بیماری پارکینسون چیست؟

در بیماری پارکینسون ، سلولهای عصبی خاصی در مغز به تدریج تجزیه یا از بین می روند. بسیاری از علائم به دلیل از دست دادن سلولهای عصبی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما ایجاد می کند به نام دوپامین. وقتی سطح دوپامین کاهش می یابد ، باعث فعالیت غیر طبیعی مغز می شود ، در نتیجه منجر به اختلال در حرکت و سایر علائم بیماری پارکینسون می شود.

پارکینسون بیماری ناشناخته

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است ، اما به نظر می رسد عوامل مختلفی در این امر نقش دارند ، از جمله:

ژن ها

محققان جهش های ژنتیکی خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند باعث این بیماری شود. اما این موارد غیر معمول است به جز در موارد نادر که بسیاری از اعضای خانواده مبتلا به بیماری پارکینسون هستند و طبیعتا به نسل¬های آینده منتقل خواهد شد.
با این حال ، به نظر می رسد تغییرات خاص ژنی، خطر بیماری را افزایش می دهد اما میزان اندک تغییر هر یک از این مارکرهای ژنتیکی، خطر خیلی بزرگی ایجاد نخواهد کرد.

محرک های محیطی

قرار گرفتن در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد ، اما خطر نسبتاً ناچیز است.

عوامل خطرناک برای ابتلا به پارکینسون

سن

بزرگسالان جوان به ندرت این بیماری را تجربه می کنند. پارکینسون به طور معمول در اواسط یا اواخر زندگی شروع می شود(علائم پارکینسون در سالمندان) و با افزایش سن خطر افزایش می یابد. افراد معمولاً در حدود 60 سالگی یا بالاتر به این بیماری مبتلا می شوند.

آیا پارکینسون ارثی است ؟

با وجود اینکه ابتلای یک عضو خانواده برای شما مانند یک زنگ خطر است ، اما خطراتی که متوجه شماست هنوز اندک است ، مگر اینکه در خانواده خود بستگان زیادی با بیماری پارکینسون داشته باشید.

جنسیت

مردان بیش از زنان به این بیماری مبتلا می شوند

قرار گرفتن در معرض سموم

قرار گرفتن مداوم در معرض علف کش ها و آفت کش ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کمی افزایش دهد.

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

0 تا 100 پارکینسون، از تشخیص تا درمان عوارض

درمان پارکینسون چیست؟

مترجم: : مایوکلینیک/ایالات متحده

نوشته قبلی

سمعک ها چه کمکی به ما میکنند؟

نوشته بعدی

در مورد پیرگوشی چه میدانید؟

دیدگاهتان را بنویسید