سمعک ها چه کمکی به ما میکنند؟

برخی از امکانات و ویژگی های سمعک توانایی شنیدن در شرایط خاص را بهبود می بخشد:

کاهش نویز

در همه سمعک‌ها مقداری میزان کاهش نویز (سر و صدای اضافی) وجود دارد اما میزان کاهش نویز متفاوت است. برخی نیز ویژگی کاهش صدای باد را ارائه می دهند که امکانی بیشتر است.

میکروفون‌های جهت دار

این میکروفون‌ها بر روی سمعک تراز می شوند تا با کاهش صداهایی که از پشت یا کنار شما می آیند ، صدایی را که از مقابل شما می‌آید بهبود ببخشند. برخی از سمعک ها توانایی تمرکز صدا در یک جهت را دارند. میکروفون های جهت دار می‌توانند توانایی شنیدن شما را هنگامی که در محیطی با سر و صدای زیاد در پس زمینه هستید ، بهبود بخشند.

برخورداری از باتری قابل شارژ

برخی از سمعک‌ها باتری های قابل شارژ دارند. این امر می‌تواند با از بین بردن نیاز به تعویض منظم باتری ، تعمیر و نگهداری را برای شما آسان کند.

تله‌ کویل

بعضی از سمعک ها همراه یک نوعی قطعه به نام تله کویل ( T-Coil) به بازار عرضه می شوند. تله کویل یک قطعه‌ای کوچک است که صداهایی که توسط دستگاه های القای مغناطیسی ایجاد می شوند، را دریافت کرده و به سمعک می‌فرستد.  برخوردار بودن از تله کویل شنیدن صداها را هنگام صحبت با تلفن های سازگاز با تله کویل (telecoil-compatible telephone) راحت‌تر می کند.

تله کویل صداهای محیط شما را کاهش می دهد و صداهای تلفن سازگار با سمعک را می‌گیرد. Telecoils همچنین در برخی از مکان های عمومی و تئاترها به شما امکان می دهد به بلندگوها بهتر گوش فرادهید و فیلم را با لذت بیشتری مشاهده کنید یا بهتر بازی کنید.

اتصال بی سیم

به طور فزاینده ای ، سمعک ها  با قابلیت اتصال بی‌سیم به برخی از دستگاه‌های سازگار با بلوتوث مانند تلفن‌های همراه ، پخش کننده های موسیقی ، رایانه ها و تلویزیون ها عرضه می‌شوند و با این دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. البته در این حالت ممکن است لازم باشد تا از دستگاه واسطه‌ای نیز استفاده نمائید.

سمعک هوشمند

کنترل از راه دور

برخی از سمعک ها دارای کنترل از راه دور هستند ، بنابراین می توانید ویژگی‌هایشان را بدون دست زدن تنظیم کنید. برخی نیز به صورت بی سیم به تلفن همراه متصل می‌شوند و دارای یک برنامه تلفن همراه هستند که امکان استفاده از تلفن همراه به عنوان کنترل از راه دور را فراهم می‌کند.

ورودی مستقیم صدا

این ویژگی به شما امکان می‌دهد از طریق تلویزیون ، رایانه یا دستگاه موسیقی دارای سیم صدا را مستقیما به سمعک انتقال دهید.

برنامه ریزی متغیر

برخی از سمعک‌ها می توانند چندین تنظیم از پیش برنامه‌ریزی شده را برای نیازها و محیط های مختلف گوش دادن ذخیره کنند.

هماهنگ سازی (Synchronization)

برای فردی که دارای دو سمعک است ، می توان آن‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با هم کار کنند تا تنظیمات دستگاه در یک گوش (کنترل میزان صدا یا تغییر برنامه) در دستگاه سمت دیگر نیز انجام شود ، که امکان کنترل ساده‌تر را فراهم می‌کند.

سمعک

اکنون که ویژگی های سمعک‌ها را شناختید می توانید جهت خرید سمعک اقدام کنید.

نکاتی برای خرید بهترین سمعک

وقتی به دنبال سمعک هستید ، گزینه های خود را جستجو کنید تا بفهمید چه نوعی برای شما بهتر کار می‌کند.

همچنین،

به پزشک خود برای چکاپ مراجعه کنید. برای رد کردن علل قابل اصلاح کاهش شنوایی، مانند اینکه گوش شما جرم گرفته است یا دچار عفونت شده‌اید، به پزشک خود مراجعه کنید. می‌توانید به پزشکی که در حیطۀ گوش، حلق و بینی متخصص است و یا متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید.

به یک متخصص شنوایی شناسی معتبر مراجعه کنید. اگر شنوایی سنج خوبی نمی‌شناسید ، می توانید از خدمات مرکز توانبخشی یارا استفاده نمایید.

شنوایی شناس؛ شنوایی شما را ارزیابی می کند و به شما در انتخاب مناسب ترین سمعک کمک می‌کند و دستگاه را متناسب با نیازهای شما تنظیم خواهد کرد.دپارتمان شنوایی شناسی یارا

بهتر است برای یک دوره آزمایشی سمعک بگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به دستگاه عادت کنید و تصمیم بگیرید که برای شما مناسب است یا خیر؟

سمعک نامرئی زیمنس
سمعک نامرئی

در ارتباط با نیازهایی که ممکن است در آینده برایتان پیش بیایید پرس و جو کنید. بررسی کنید که آیا دستگاه انتخابی شما توانایی افزایش قدرت را دارد یا خیر؟

فرضا اگر کاهش شنوایی شما بدتر شود و دستگاه شما واجد این توانایی باشد می‌توانید همچنان از آن استفاده کنید. دقت کنید که به طور نامحدود کار نمی کند ، اما به طور معمول می توان انتظار داشت که به مدت 5 سال برایتان قابل استفاده باشد.

گارانتی را بررسی کنید!

اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما شامل یک ضمانت نامه است که قطعات و هزینه ها را برای مدت مشخصی پوشش می دهد. برخی از توزیع کنندگان ممکن است خدمات پس از فروش را در گارانتی گنجانده باشند. به این شکل که سمعک شما در دوره هایی مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد تا صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود.

مراقب ادعاهای گمراه کننده باشید!

سمعک‌ها نمی‌توانند شنوایی طبیعی را بازیابی کنند یا تمام صدای پس زمینه مزاحم را از بین ببرند. مراقب تبلیغات یا توزیع کننده‌هایی باشید که خلاف این موارد را ادعا می کنند.

برای هزینه برنامه ریزی کنید. هزینه‌ها بسیار متفاوت است. هزینه های حرفه‌ای ، لوازم جانبی و سایر موارد ممکن است هزینه اضافی برای شما داشته باشد. در مورد نیازها و انتظارات خود با شنوایی شناس قبل از خرید صحبت کنید.

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

منبع: Mayoclinic

نوشته قبلی

بهبود شنوایی با 6ویتامین

نوشته بعدی

از کجا بفهمیم پارکینسون داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید