علایم.درمان وعلت تومور عصب شنوایی(نوروم آکوستیک)

تومور عصب شنوایی(به انگلیسی Vestibular schwannoma) یک تومور غیرسرطانی نادر است. علت ایجاد این تورمور تقسیم بیش از حد سلول های شوان(سلول پشتیبان)  است و به همین علت به آن شوانوم دهلیزی نیز می‌گویند. این تومور حس شنوایی را مختل می‌کند و اعصاب موجود در گوش داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد. سلول‌های شوان به طور معمول به اطراف سلول های عصبی می‌پیچند و از رشته های عصبی پشتیبانی می‌کنند. با رشد بیش از حد سلول های شوان نوعی تومور بزرگ ایجاد می شود که حتی ممکن است به عصب صورت و ساختارهای مغزی فشار بیاورد.

انواع نوروم آکوستیک کدام است؟

نوروم‌های آکوستیک یک طرفه

  • این نوع تومور فقط روی یک گوش تأثیر می گذارد. نوع یک طرفه نسبت به نوع دوطرفه شایع‌تر است. دقت کنید که این تومور ممکن است در هر سنی ایجاد شود. اما تشکیل تومور اغلب در سنین 30 تا 60 سالگی اتفاق می افتد.

نوروم‌های آکوستیک دو طرفه

  • این نوع هر دو گوش را تحت تأثیر قرار می دهد و ارثی است. این مسئله توسط یک اختلال ژنتیکی به نام نوروفیبروماتوز -2 ایجاد می شود.

دلایل ایجاد نوروم آکوستیک چیست؟

قرار گرفتن در معرض امواج در سالهای بعد می تواند منجر به تشکیل نوروم آکوستیک شود. افرادی که مبتلا به نوعی بیماری به نام نوروفیبروماتوز نوع 2 هستند نیز با احتمال بالاتری دچار این تومور خواهند شد. دقت کنید که نوروفیبروماتوز می تواند به صورت ارثی به فرزندان انتقال یابد.

علائم تومور عصب شنوایی (نوروم آکوستیک) چیست؟

موارد زیر رایج ترین علائم نوروم آکوستیک هستند

  • کاهش شنوایی در یک طرف، به شکلی که صداهای با فرکانس بالا به سختی شنیده شود.
  • احساس پرشدگی یا گرفتگی در گوش
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • سرگیجه
  • مشکلات تعادل یا عدم توانایی ایستادن
  • کرختی و مور مور شدن صورت (این عارضه نادر است و در صورت آسیب دیدن عصب صورت رخ می دهد.)
  • سردرد و اختلال در عملکردهای مغزی

علائم نوروم آکوستیک ممکن است مانند سایر شرایط یا مشکلات سلامتی باشد؛ برای تشخیص، همیشه با پزشک خود صحبت کنید.دپارتمان شنوایی شناسی یارا

تشخیص نوروم آکوستیک به چه شکلی صورت می پذیرد؟

به منظور تشخیص نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی) می توان از روش های زیر استفاده کرد:

تست شنوایی (شنوایی سنجی)

در تست عملکرد شنوایی توانایی گوش های بیمار در شنیدن گروهی از صداها و سخنان ارزیابی می گردد، تست شنوایی معمولاً اولین آزمایشی است که برای تشخیص نوروم آکوستیک انجام می شود.

به منظور اجرای این تست دستگاهی صداهایی را برای بیمار پخش می کند و بیمار در صورت شنیدن به نحوی این موضوع را اعلام می کند (به طور مثال با فشردن دکمه)، پاسخ های بیمار توسط دستگاه ضبط می شود و در نهایت در آدیوگرام بیمار ممکن است افزایش “میانگین لحن خالص” (PTA) ، افزایش “آستانه دریافت گفتار” (SRT) و کاهش “تبعیض گفتاری” (SD) مشاهده شود.

تست BAER

این آزمایش در برخی بیماران صورت می گیرد تا اطلاعات مربوط به فعالیت امواج مغزی را در حین پخش برخی صداها برای بیمار اندازه گیری کند. بیمار همزمان با پوشیدن الکترود بر روی پوست سر و لاله های گوش به کمک گوش های خود به این صداها گوش می دهد. الکترودها پاسخ مغز به این اصوات را  اندازه می گیرند و ضبط می کنند.

اسکن سر

اگر آزمایش های دیگر نشان دهد بیمار ممکن است به نوروم آکوستیک مبتلا باشد، برای تأیید تشخیص از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) استفاده می شود. MRI به جای اشعه ایکس و رایانه ها از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند و تصاویر دقیق مغز را ایجاد می کند.

این “برش های” تصویری مغز را به پزشک نشان می دهد؛ این تصاویر حتی می تواند با هم ترکیب شود و یک تصویر سه بعدی از تومور ایجاد کند. یک ماده حاجب نیز به بیمار تزریق می شود. اگر نوروم آکوستیک وجود داشته باشد، تومور بیش از بافت طبیعی مغز رنگ را دریافت می کند و به این شکل به وضوح در اسکن ظاهر می شود، در نهایت به این شکل پزشک متوجه وجود تومور خواهد شد. در تصویر MRI به طور معمول توموری متراکم در عصب شنوایی مشاهده می شود.

درمان نورومای صوتی (شووانوم دهلیزی) به چه صورت است؟

این تومورها را اغلب می توان با جراحی به طور کامل از بدن خارج کرد. با این حال، در بسیاری از بیماران با توجه به اندازۀ بسیار کوچک تومورها نیازی به جراحی وجود ندارد.درمان نورومای صوتی به اندازه تومور و سن بیمار، سلامت عمومی و ترجیحات او بستگی دارد و ممکن است شامل جراحی و رادیوجراحی بشود.

جراحی برای تومورهای بزرگتر به علت احتمال بالای آسیب دیدن حس شنوایی، تعادل و اعصاب صورت پیچیده تر است. یکی دیگر از گزینه های درمانی رادیوجراحی است که از اشعه به منظور کاهش دادن اندازه یا محدود کردن رشد تومور استفاده می شود. برای بیماران با نوروم آکوستیک کوچکتر، جراحی و پرتودرمانی به یک اندازه موثر است. پزشکان همچنین ممکن است پرتودرمانی را برای درمان بیماران مسن تر توصیه کنند.

رادیو جراحی چیست؟

درمان های رادیو جراحی می تواند منفرد یا چند قسمتی باشد ( به صورتی که چندین بار ولی به میزان کمتری انجام شوند). به نظر می رسد رادیو جراحی  (FSR)  روش مناسبی است که در این نوع جراحی قدرت شنوایی نیز به شکل مناسبی حفظ می شود.

نوروم های آکوستیک با رشد آهسته نیاز به جراحی دارند؟

بستگی دارد؛ برای برخی از نورومهای آکوستیک با رشد آهسته تأخیر در درمان ممکن است قابل قبول باشد. به طور معمول برای بیماران مسن یا ناتوان با علائم خفیف می توان بدون انجام جراحی به مشاهده و پیگیری وضعیت تومور در طول زمان پرداخت. به خصوص در مواردی که خطر اقدامات درمانی زیاد است یا به نظر می رسد که تومور رشد چندانی نخواهد داشت.

پس از جراحی در نورومهای آکوستیک (شووانوم دهلیزی) چه کاری باید انجام شود؟

پس از درمان نوروم آکوستیک، برخی از بیماران دچار کم شنوایی، نشت مایع مغزی نخاعی، آسیب به اعصاب صورت و سایر مشکلات می شوند. در صورت رخ دادن عوارض می توان از روش های توان بخشی و درمانی استفاده کرد.

نکات کلیدی:

  • نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی است. وقتی تومور به عصب اعصاب گوش داخلی فشار می آورد، بر شنوایی و تعادل تأثیر منفی می گذارد.
  • باید با استفاده از تست شنوایی و آزمایشات تصویربرداری وجود این تومور تشخیص داده شود.
  • درمان می تواند شامل مشاهده و زیر نظر گرفتن تومور برای مدتی، جراحی یا پرتودرمانی باشد. این یک تومور نادر است که اغلب افراد میانسال را درگیر می کند.
  • آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124
  • تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

منبع: mayoclinic.org

نوشته قبلی

آیا جراحی کاشت حلزون برای من مناسب است؟

نوشته بعدی

7ورزش مناسب برای شانه یخ زده

دیدگاهتان را بنویسید