وزوز گوش نشانه چیست و چرا گوشم وزوز میکند؟

وزوز گوش حالتی است که صدای زنگ یا صداهای دیگر را در یک گوش یا هر دو گوش خود احساس می کنید. صدایی که هنگام وزوز می شنوید ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولاً نمی توانند آن را بشنوند. این بیماری یک مشکل شایع است و حدود 15 تا 20 درصد افراد  جامعه را درگیر می کند و خصوصاً در افراد مسن شایع­تر است.

وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند کاهش شنوایی مربوط به سن ، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد، با درمان علت زمینه ای یا سایر درمان هایی که باعث کاهش یا پوشاندن صدا می شود ، این مشکل درمان دارد و باعث می شود این صداکمتر قابل توجه باشد.

علائم وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند کاهش شنوایی مربوط به سن ، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد ، وزوز گوش با درمان علت زمینه ای یا سایر درمان هایی که باعث کاهش یا پوشاندن صدا می شود ، بهبود می یابد و باعث می شود وزوز گوش کمتر قابل توجه باشد.
وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند کاهش شنوایی مربوط به سن ، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد ، این صدادرگوش با درمان علت زمینه ای یا سایر درمان هایی که باعث کاهش یا پوشاندن صدا می شود ، بهبود می یابد و باعث می شود وزوز گوش کمتر قابل توجه باشد.

وزوز گوش اغلب به عنوان صدای زنگ گوش توصیف می شود. با این حال ، همچنین می تواند انواع دیگری از صداها را در گوش شما ایجاد کند ، از جمله:

  • وزوز
  • زنگ زدن
  • کلیک کردن
  • سوت کشیدن
  • همهمه

این بیماری ممکن است شدت های متفاوتی داشته باشد ، و ممکن است آن را از یک گوش سمت راست و یا گوش سمت چپ بشنوید. در بعضی موارد ، صدا می تواند به قدری بلند باشد که توانایی تمرکز یا شنیدن صدای خارجی را مختل کند. وزوز گوش ممکن است همیشه وجود داشته باشد ، یا ممکن است بیاید و برود.

در موارد نادر ، وزوز می تواند به صورت یک صدای ضربان دار ریتمیک اتفاق بیفتد ، غالباً در زمان ضربان قلب. به این حالت وزوز گوش ضربان دار گفته می شود. اگر صدای تپشی دارید ، ممکن است پزشک در هنگام معاینه، وزوز گوش شما را بشنود (وزوز گوش عینی).

چه موقع به شنوایی شناس مراجعه کنیم؟

وزوز گوش برخی از افراد خیلی اذیت کنده نمی شود. برای افراد دیگر ، این مشکل زندگی روزمره آنها را مختل می کند. اگر صدایی درگوش دارید که شما را آزار می دهد ، به شنوایی شناس مراجعه کنید.

شنوایی شناس
شنوایی شناس

به طور کلی در حالات زیر باید به پزشک مراجعه کنید

  • بعد از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی، دچار وزوز گوش می شوید واین مشکل در طی یک هفته بهبود نمی یابد.
  • با وزوز گوش دچار کم شنوایی یا سرگیجه می شوید.
  • شما در اثر این صدادرگوش خود دچار اضطراب یا افسردگی شده اید.

علت وزوز گوش چیست؟

در بسیاری از موارد ، هرگز دلیل دقیق آن یافت نمی شود. اما شرایطی هستند که می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند.

در بسیاری از افراد ، این بیماری به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می شود:

از دست دادن شنوایی(کم شنوایی)

سلولهای کوچک و ظریف مویی در گوش داخلی شما وجود دارد (حلزون گوش) که با دریافت امواج صوتی گوش شما حرکت می کند. این حرکت سیگنال های الکتریکی را از گوش شما به مغز (از مسیر عصب شنوایی) میرساند . مغز شما این سیگنال ها را به عنوان صدا تفسیر می کند.

تولید موهای ریز موجود در گوش برای احیای شنوایی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency
سلول های مویی گوش


اگر موهای داخل گوش داخلی شما خم یا شکسته شده باشد، که با افزایش سن یا زمانی که به طور منظم در معرض صداهای بلند قرار می گیرید اتفاق می افتد – آنها می توانند تکانه های الکتریکی تصادفی را به مغز شما “نشت” کنند و باعث وزوز گوش شوند.

عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش

مجاری گوش شما می تواند با تجمع مایعات (عفونت گوش) ، موم گوش ، خاک یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد می تواند فشار گوش شما را تغییر دهد و باعث ایجاد این مشکل شود.

آسیب های سر یا گردن

ضربه به سر یا گردن می تواند بر گوش داخلی ، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی معمولاً فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز گوش می شود.

داروها

تعدادی از داروها ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش شوند. به طور کلی ، هرچه دوز این داروها بیشتر باشد ، صدای درگوش بدتر می شود. با قطع مصرف این داروها اغلب صدای ناخواسته از بین می رود.

سایر دلایل وزوز گوش

مریضی منیر(Meniere)

وزوز گوش می تواند شاخص اولیه بیماری منیر باشد ، یک اختلال گوش داخلی که ممکن است در اثر فشار غیر طبیعی مایع گوش داخلی ایجاد شود.

اختلال عملکرد لوله استاش

در این شرایط ، لوله موجود در گوش شما که گوش میانی را به بالای گلو متصل می کند ، همیشه منبسط می ماند و همین امر می تواند احساس هواگرفتگی در گوش شما ایجاد کند.

استخوان گوش تغییر می کند

سفت شدن استخوان ها در گوش میانی (اتوسکلروز) ممکن است بر شنوایی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد این بیماری شود. این وضعیت ، ناشی از رشد غیرطبیعی استخوان است و اغلب به صورت ژنتیکی ایجاد می شود.

اسپاسم عضلات در گوش داخلی

عضلات گوش داخلی ممکن است دچار گرفتگی شوند (اسپاسم) ، که می تواند منجر به وزوز گوش ، کاهش شنوایی و احساس هواگرفتگی در گوش شود. این اتفاق بعضی اوقات بدون دلیل قابل توضیح رخ می دهد ، اما همچنین می تواند ناشی از بیماری های عصبی ، از جمله مولتیپل اسکلروزیس(MS) باشد.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل هر طرف سر در مقابل گوش های شما ، جایی که استخوان فک پایین با جمجمه شما روبرو می شود ، می تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

نوروم صوتی یا دیگر تومورهای سر و گردن

نوروم آکوستیک، یک تومور غیرسرطانی (خوش خیم) است که بر روی عصب جمجمه ایجاد می شود که از مغز شما به گوش داخلی شما می رسد و تعادل و شنوایی را کنترل می کند. تومورهای دیگر سر ، گردن یا مغز نیز می توانند باعث ایجاد وزوز گوش شوند.

اختلالات عروق خونی

شرایطی که بر رگهای خونی شما تأثیر می گذارد – مانند تصلب شرایین ، فشار خون بالا ، یا رگ های خونی بدشکل – می تواند باعث شود خون با نیروی بیشتری از طریق رگ ها و رگ های شما حرکت کند. این تغییرات جریان خون می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود یا ان را بیشتر قابل توجه کند.

سایر بیماری های مزمن از جمله دیابت ، مشکلات تیروئیدی ، میگرن ، کم خونی و اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس همگی با این مشکل ارتباط دارند.

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

منبع: مایوکلینیک/ایالات متحده

درمان شگفت انگیز وزوز گوش چیست؟

چه عواملی خطر ابتلا به وزوز گوش را افزایش می دهند؟

نوشته قبلی

معرفی بیماری های چشمی

نوشته بعدی

بهبود شنوایی با 6ویتامین

دیدگاهتان را بنویسید