وزوز گوش و عوامل خطر ابتلا به بیماری

هر کسی می تواند وزوز گوش را تجربه کند ، اما این عوامل ممکن است خطر ابتلای شما را افزایش دهد:

قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد

صداهای بلند ، مانند صدای تجهیزات سنگین ، اره های زنجیری و سلاح گرم ، از منابع معمول کاهش شنوایی مربوط به صدا هستند. دستگاه های قابل حمل موسیقی مانند پخش کننده های MP3 نیز اگر با صدای بلند برای مدت طولانی پخش شوند ، می توانند باعث کاهش شنوایی مربوط به سر و صدا شوند. افرادی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند – مانند کارگران کارخانه و ساختمان ، نوازندگان و سربازان – به ویژه در معرض خطر هستند.

سن

قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد
قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد.

با افزایش سن ، تعداد فیبرهای عصبی در گوش شما کاهش می یابد و احتمالاً باعث مشکلات شنوایی اغلب مرتبط با وزوز گوش می شود.

جنسیت

مردان بیشتر دچار این مشکل می شوند.

استعمال دخانیات و الکل

خطر ابتلا به وزوز گوش در افراد سیگاری بیشتر است. نوشیدن الکل همچنین خطر را افزایش می دهد.

مشکلات شایع در سلامتی

چاقی ، مشکلات قلبی عروقی ، فشار خون بالا و سابقه آرتروز یا آسیب به سر ، همه خطر ابتلا را افزایش می دهد.

عوارض و تاثیر وزوز گوش در زندگی چیست؟

وزوز گوش به طور متفاوتی روی افراد تأثیر می گذارد. برای برخی از افراد ،این مشکل می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. اگر وزوز گوش دارید ، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • خستگی
  • استرس
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • اضطراب و تحریک پذیری
  • سردرد
  • مشکلات زندگی شغلی و خانوادگی

درمان این شرایط، ممکن است به طور مستقیم تأثیر نگذارد ، اما می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

چگونه از وزوز گوش پیشگیری کنیم؟

در بسیاری از موارد ، وزوز گوش نتیجه یک بیماری است که نمی توان از آن جلوگیری کرد. با این حال ، برخی اقدامات احتیاطی می تواند به جلوگیری از انواع خاصی ازاین مشکل کمک کند.

از محافظ شنوایی استفاده کنید

با گذشت زمان ، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می تواند به اعصاب گوش آسیب برساند و باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. سعی کنید قرار گرفتن در معرض صداهای بلند را محدود کنید. و اگر نمی توانید از صداهای بلند جلوگیری کنید ، برای محافظت از شنوایی خود از محافظ گوش استفاده کنید. اگر از اره های زنجیری استفاده می کنید ، نوازنده هستید ، در صنعتی کار می کنید که از ماشین آلات با صدای بلند استفاده می کند یا از سلاح گرم (مخصوصاً تپانچه یا اسلحه شکاری) استفاده می کنید ، همیشه از محافظ شنوایی گوش استفاده کنید.

صدا را کم کنید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض موسیقی تقویت شده بدون محافظت از گوش یا گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار زیاد از طریق هدفون می تواند باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

از سلامت قلب و عروق خود مراقبت کنید

ورزش منظم ، درست غذا خوردن و اقدامات دیگر برای سالم نگه داشتن رگ های خونی می تواند به جلوگیری از این مشکل در ارتباط با چاقی و اختلالات رگ های خونی کمک کند.
الکل ، کافئین و نیکوتین را محدود کنید. این مواد ، به ویژه اگر بیش از حد استفاده شوند ، می توانند بر جریان خون تأثیر بگذارند و به وزوز گوش کمک می کنند.

وزوز گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما نه¬تنها علائم وزوز گوش را تشخیص می دهد بلکه برای درمان علائم شما ، پزشک همچنین سعی می کند تشخیص دهد کهمشکل شما به علت بیماری زمینه ای دیگری ایجاد شده است یا خیر. بعضی اوقات نمی توان علتی پیدا کرد.

برای کمک به شناسایی علت ، پزشک احتمالاً از شما در مورد سابقه پزشکی شما سوال می کند و گوش ، سر و گردن شما را معاینه می کند. آزمایشات معمول شامل:

فروش انواع سمعک نامرئی ، سمعک هوشمند ، سمعک زیمنس

امتحان شنوایی (شنوایی شناسی)

در طول تست ، شما در یک اتاق بسته با گوشی¬هایی که همزمان صداهای خاصی را به یک گوش منتقل می کنند ، می نشینید. شما زمان شنیدن صدا را مشخص خواهید کرد و نتایج شما با نتایج طبیعی برای سن شما مقایسه می شود که می تواند به رد یا شناسایی علل احتمالی وزوز گوش کمک کند.

تست حرکت

پزشک ممکن است از شما بخواهد چشم ها را حرکت دهید ، فک خود را ببندید ، یا گردن ، دست ها و پاها را حرکت دهید. اگر وزوز گوش شما تغییر کند یا بدتر شود ، ممکن است به شناسایی یک اختلال اساسی که نیاز به درمان دارد کمک کند.

آزمایشات تصویربرداری

بسته به دلیل مشکوک وزوز گوش ، ممکن است به آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی نیاز داشته باشید.

تست های آزمایشگاهی

پزشک شما ممکن است خون را برای بررسی کم خونی ، مشکلات تیروئید ، بیماری های قلبی یا کمبود ویتامین¬های خون بررسی کند.

تمام تلاش خود را بکنید تا برای پزشک خود توصیف کنید که چه نوع صداهای وزوز گوش را می شنوید. صداهایی که می شنوید می توانند به پزشک کمک کنند تا علت اصلی احتمالی را تشخیص دهد.

کلیک کردن

این نوع صدا نشان می دهد که انقباضات عضلانی در گوش و اطراف گوش شما، ممکن است علت وزوز گوش شما باشد.

ضربان زدن ، یا همهمه کردن

این صداها معمولاً از دلایل رگهای خونی (عروقی) مانند فشار خون بالا سرچشمه می گیرند و ممکن است هنگام ورزش یا تغییر حالت ، مانند دراز کشیدن یا ایستادن ، آنها را متوجه شوید.

زنگ کم صدا

این نوع صدا ممکن است به انسداد مجرای گوش ، بیماری منیر یا سفتی استخوان های گوش داخلی (اتوسکلروز) اشاره داشته باشد.

زنگ بلند

این رایج ترین صدای وزوز گوش است. علل احتمالی آن می تواند قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد ، کاهش شنوایی یا داروها باشد. نوروم آکوستیک می تواند باعث زنگ زدن مداوم و با شدت بالا در یک گوش شود.

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

مایوکلینیک/ایالات متحده

درمان شگفت انگیز وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش نشانه چیست و چرا گوشم وزوز میکند؟

نوشته قبلی

درمان اوتیسم چیست؟

نوشته بعدی

خارپاشنه ؛ اندک اندک جمع گردد!

دیدگاهتان را بنویسید