گرفتگی شانه و راه درمان

گرفتگی شانه و راه درمان
مفصل شانه

اغلب دردهای شانه ناشی از گرفتگی شانه یاشانه منجمد (Frozen shoulder) هستند که در اثر از دست دادن تدریجی حرکت در مفصل شانه (گلنوهومرال) حاصل می شود. این مفصل از یک توپ (سر استخوان بازو) و سوکت (گلنوئید) تشکیل شده است. به طور معمول یکی از متحرک ترین مفاصل در بدن است. وقتی گرفتگی شانه یاشانه منجمد ایجادمی شود ، مفصل گیر کرده و حرکت آن محدود می شود.

علائم شانه یخ زده چیست؟

اگرچه بسیاری از بیماری های شانه شامل درد و از دست دادن حرکت است ، گرفتگی شانه اغلب در اثر التهاب (تورم ، درد و تحریک) بافت های اطراف مفصل ایجاد می شود. به بافتی که مفصل را پوشانده و آن را در کنار هم نگه می دارد کپسول گفته می شود. به طور معمول کپسول دارای چین هایی است که می تواند با حرکت بازو به موقعیت های مختلف منبسط و منقبض شود.

در شانه یخ زده ، کپسول ملتهب شده و زخم ایجاد می شود. به پس از ایجاد جراحت درون کپسول، چسبندگی درون مفصل ایجاد می شود. با زخم شدن و سفت شدن چین و چروک های کپسول ، حرکت شانه محدود شده و حرکت مفصل دردناک می شود. به این حالت کپسولیت چسبنده (التهاب کپسول همراه با چسبندگی مفصلی) گفته می شود.

دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز این بیماری می شود. بی حرکتی شانه (به عنوان مثال بعد از آسیب دیدگی بازو) می تواند منجر به یخ زدگی شانه شود. التهاب عضلات و یا تاندون ها ، مانند التهاب روتاتور کاف(عضلات سرشانه) یا بورسیت(التهاب اطراف مفصل) ، می تواند باعث یخ زدگی مفصل شانه شود.

روش تشخیص شانه یخ زده

اولین قدم این است که یک سابقه کامل برای پزشک شرح بدهید و معاینه فیزیکی توسط پزشک خود داشته باشید. پزشک شما ممکن است چندین آزمایش مانند اشعه ایکس را برای رد سایر علل احتمالی دردناک شانه یا حرکت محدود شانه (آرتروز ، رسوب کلسیم و غیره) تجویز کند.

شانه یخ زده و درمان آن
شانه یخ زده و درمان آن

7 تمرین کششی برای بهبود گرفتگی شانه(فروزن شولدر)

شانه یخ زده و درمان آن

دو هدف اصلی درمان، افزایش حرکت و کاهش درد است. برای افزایش حرکت ، معمولاً فیزیوتراپی تجویز می شود. فیزیوتراپیست بازوی بیمار را برای کشش کپسول حرکت می دهد و تمرینات خانگی را به بیمار آموزش می دهد که ممکن است شامل استفاده از وسایل مختلف باشد. او همچنین ممکن است از یخ ، گرما ، سونوگرافی یا تحریک الکتریکی استفاده کند. درمانگر برنامه کششی را به شما می دهد که باید حداقل یک یا دو بار در روز انجام دهید. این تمرینات شامل استفاده از عصا ، سیستم قرقره خانگی و طناب الاستیک برای افزایش حرکت شانه است.

فیزیوتراپی شانه یخ زده
فیزیوتراپی تحت نظر مراکز توانبخشی، معمولاً از یک تا شش هفته طول می کشد ، که ممکن است بین یک تا سه بار در هفته ویزیت برایتان درنظر گرفته شود.

برای کاهش درد ، پزشکان اغلب داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین یا ایبوپروفن را توصیه می کنند. قرص های کاهنده درد، مانند تیلنول یا مورفین ممکن است برای کاهش درد پس از درمان یا کمک به خواب شبانه تجویز شوند. گاهی اوقات ، تزریق استروئید در مفصل یا کپسول مفصلی ممکن است نشان داده شود. استروئیدهایی مانند پردنیزون که از طریق دهان مصرف می شوند ، ممکن است برای کاهش التهاب تجویز شوند.

شانه یخ زده و فیزیوتراپی

فیزیوتراپی تحت نظر مراکز توانبخشی، معمولاً از یک تا شش هفته طول می کشد ، که ممکن است بین یک تا سه بار در هفته ویزیت برایتان درنظر گرفته شود. بیمار باید در طول روند بهبودی در حرکات ورزشی و کششی شرکت کند. همانطور که در بالا ذکر شد ، تمرینات کششی باید حداقل یک یا دو بار در روز در خانه انجام شود.

به طور کلی ، شانه یخ زده تقریباً با گذشت زمان و انطباق مداوم با برنامه درمانی تجویز می شود. این روند برای برخی از بیماران ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد ، اگرچه ممکن است برای برخی دیگر فقط دو یا سه ماه طول بکشد. چرخش داخلی (حرکت دادن دست به جیب عقب) معمولاً حرکتی است که طولانی ترین زمان برای بازیابی آن طول می کشد.

چه زمانی جراحی پیشنهاد می­شود؟

اگر ورزش برای شانه یخ زده ، دامنه حرکتی را بهبود ندهد و درد را کاهش ندهد ، ممکن است عمل جراحی پیشنهاد شود. بعد از اینکه بیمار بیهوشی کامل یا موضعی انجام داد ، پزشک ممکن است شانه را در اتاق عمل برای برطرف کردن چسبندگی های اطراف مفصل، در جهات مختلف حرکت دهد.

گاهی اوقات ، یک آرتروسکوپ (یک ابزار کوچک با یک دوربین متصل شده از طریق یک برش کوچک از نوع سوراخ در شانه قرار می گیرد) که برای برش یا آزاد کردن مستقیم چسبندگی کپسول استفاده می شود. بیشتر بیماران فیزیوتراپی را از همان روز جراحی یا روز بعد شروع می کنند.

گاهی اوقات ، یک آرتروسکوپ (یک ابزار کوچک با یک دوربین متصل شده از طریق یک برش کوچک از نوع سوراخ در شانه قرار می گیرد) که برای برش یا آزاد کردن مستقیم چسبندگی کپسول استفاده می شود. بیشتر بیماران فیزیوتراپی را از همان روز جراحی یا روز بعد شروع می کنند.

سایر جراحی ها مانند حذف خارهای استخوانی نیز ممکن است در زمان جراحی چسبندگی مفصل، پیشنهاد شده یا مورد نیاز باشد. این عمل ها را بعضی اوقات می توان با آرتروسکوپ انجام داد ، اما ممکن است به یک یا دو برش بزرگتر در اطراف شانه نیاز داشته باشد (جراحی باز).

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

02156696094دپارتمان فیزیوتراپی یارا

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

منبعدانشگاه پزشکی جانز هاپکینز

نوشته قبلی

کیفوز پشتی چیست؟ کیفوز (گوژپشتی، قوز کمر)

نوشته بعدی

کودک و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید