اسرار کمردرد صبحگاهی

کمر درد صبحگاهی هنگام برخواستن از خواب مشکلی شایع در بین زنان و مردان، به‌خصوص افراد مسن‌تر می‌باشد، اگر شما هم صبح‌ها هنگام بیدارشدن دچار کمردرد میشوید، خواندن مطلب زیر میتواند در پیداکردن علت این مشکل به شما کمک کند.

این درد معمولاً نتیجه سفتی ناشی از مدت طولانی و ثابت بودن وضعیت بدن در حین استراحت ، یا کاهش خون‌رسانی به ستون فقرات در خواب است. پس از اندکی حرکت و راه رفتن ، علائم معمولاً فروکش می کنند.

در بعضی افراد استرس و ناراحتی‌های ذهنی، وضعیت بد بدن در هنگام خواب و عوامل زمینه‌ای پزشکی می‌تواند باعث کمردرد شود که در ادامه به بیان جزئي‌تر علل کمردرد می‌پردازیم.

علل کمر درد صبحگاهی

اگر هر روز صبح با کمر درد بیدار می‌شوید ، وضعیت خواب شما می تواند مقصر باشد. وضعیت‌های نامناسب خوابیدن شما می‌تواند به ستون فقرات شما فشار وارد کند و باعث شود منحنی طبیعی آن صاف شود.

این امر همچنین می تواند باعث کشیدگی پشت و فشار ناخوشایند به مفاصل شود. خوابیدن مکرر به‌روی شکم می‌تواند باعث درد کمر در هنگام بیدارشدن شود.

وضعیت بدن در هنگام خواب

برای خواب بهتر و باکیفت‌تر و همچنین رهایی از کمر درد وضعیت خوابیدن خود را اصلاح نمایید. بهترین موقعیت‌های خوابیدن از نظر علمی که به پهلو یا پشت بخوابید و بالش زیر زانوی خود بخوابید. اگر خوابیدن روی شکم تنها موقعیت راحت شماست ، برای حمایت از ستون فقرات خود یک بالش زیر لگن یا زیر شکم خود قرار دهید. این کمک می کند تا فشار از پشت برداشته شود.

برخواستن نادرست از رخت‌خواب

چگونگی بلند شدن فرد از رختخواب می تواند برای جلوگیری از دردهای صبح زود حیاتی باشد. حتی اگر فردی به خوبی استراحت داشته باشد ، هنگام برخاستن از رختخواب خیلی سریع بلند شدن یا خم شدن بیش از حد به جلو می تواند باعث ایجاد فشار در پشت شود.

برای کاهش خطر کمردرد و سفتی صبحگاهی:

  • ابتدا به آرامی به سمت لبه تخت حرکت کنید.
  • با استفاده از بازوها برای استفاده از اهرم ، به وضعیت نشسته در حالی که پاها از کنار تخت آویزان هستند ، منتقل شوید
  • پس از چند ثانیه زمان برای تنظیم شدن با این وضعیت ، پاها را به آرامی روی زمین قرار داده و بلند شوید.
کمک مادر به فرزندش برای بلندشدن از زختخواب.
کمک مادر به فرزندش برای بلندشدن از زختخواب

التهاب

تقریباً بیشتر علل پزشکی کمردرد ریشه در التهاب دارند. التهاب در ستون فقرات فضا را محدود می کند ، که منجر به درد می شود. در حالی که مطالعات نشان داده است که معمولاً درد ناشی از التهاب صبح‌ها احساس میشود ، اما ثابت نشده که این ارتباط حتمی یا منحصر به فرد است. این نوع درد در صبح یک علامت باقی مانده از التهاب یا ناهنجاری ساختاری در فضای محدود کننده ستون فقرات برای دیسک ها و اعصاب است. این علائم ممکن است با بیدار شدن و حرکت شما کاهش یابد.

خوردگی دیسک بین‌مهره‌ای

بیماری دیسک دژنراتیو به طور معمول بدون  دلیل عمده یا اصلی رخ می‌دهد. این پدیده، نتیجه طبیعی پیری و ساییدگی بدن است. این وضعیتی که با سن در ارتباط است زمانی اتفاق می افتد که دیسک‌های ستون فقرات بین مهره‌های شما شروع به خراب شدن می کنند.

این اتفاق می‌تواند باعث درد و ناراحتی شدید شود که ممکن است هنگام صبح بدتر شود.(زیرا صبح فشار داخل دیسک بیشتر است) در برخی موارد،  تحلیل رفتن دیسک هیچ گونه علائمی ایجاد نمی کند.

پزشک در حال توضیح عملکرد دیسک های بین مهره ای را بر روی مدلی از ستون فقرات
پزشک در حال توضیح عملکرد دیسک های بین مهره ای را بر روی مدلی از ستون فقرات

علائم دیگر بیماری دژنراتیو دیسک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف عضله پا یا افتادن پا
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها
  • دردی که ممکن است با نشستن ، بلند کردن یا خم شدن بدتر شود.
  • دردی که با راه رفتن ، حرکت یا تغییر موقعیت بهبود می یابد.

درمان شامل تزریق استروئید برای تسکین درد یا داروهای ضد درد است. پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است استفاده  ازبریس را برای حمایت از پشت پیشنهاد دهد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا نوعی اختلال است که باعث درد گسترده اسکلتی عضلانی می شود. اعتقاد بر این است که فیبرومیالژیا با تأثیر بر نحوه پردازش سیگنال‌های درد در مغز ، درد را تقویت می کند. گرچه هر کس مستعد ابتلا به فیبرومیالژیا است ، این بیماری در زنان بیشتر از مردان یافت می‌شود.

علائم دیگر مرتبط با این بیماری عبارتند از:

  • خستگی
  • خواب ناآرام
  • مشکلات حافظه
  • حالات‌روحی متغیر
  • سردردهای تنشی
  • سندرم روده تحریکپذیر
  • اضطراب
  • افسردگی

هیچ درمان قطعی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، اما تعدادی داروی ضد درد برای کمک به بهبود خواب و کاهش علائم دردناک وجود دارد. همچنین ممکن است پزشک برای بهبود کیفیت زندگی و آموزش روش های کنار آمدن با این اختلال، درمان یا مشاوره را به شما پیشنهاد دهد.

بارداری

کمر درد در دوران بارداری بسیار شایع است. برخی از خانم ها ممکن است این درد را از هفته هشتم بارداری تجربه کنند ، اما به احتمال زیاد بین ماه پنجم و هفتم به یک مشکل تبدیل می شود.

بارداری می تواند باعث تحریک عضلات کمر شود. بعد از مدت طولانی خوابیدن ، این کمردرد می تواند صبح بیشتر شود و باعث سفتی طولانی مدت و گرفتگی عضلات شود.

برای کاهش درد و ناراحتی ، به جای فشار آوردن به کمر ، کشش و استفاده از پاها را برای ایستادن امتحان کنید. اگر درد شما ادامه پیدا کند ، کمپرس گرم ممکن است به شما در رفع درد کمک کند. در غیر این صورت حتماً برای مشکلتان به یک متخصص مراجعه کنید.

درمان کمردرد صبحگاهی

برای رفع کمردرد صبحگاهی (اگر به‌دلیل عارضه‌ی پزشکی جدی نباشد) می‌توان راهکارهای زیر را امتحان کرد:

تمرینات کششی صبحگاهی

برای رفع کمردرد و گرفتگی صبحگاهی عضلات حرکات زیر را بعد از بیدار شدن و قبل از برخواستن از تخت انجام دهید. به یاد داشته‌ باشید تأثیرگذاری این حرکات هنگامی بیشتر و محسوس‌تر میشود که شما در انجام آن‌ها استمرار داشته باشید.

خانم نشسته روی تخت با کمردرد.
خانم نشسته روی تخت با کمردرد

۱. به‌صورت خوابیده بازوها را در بالای سر قرار دهید، پاها را صاف کنید و حدود ۲۰ثانیه کشش ایجاد کنید.

۲. انگشتان پا را بکشید و همزمان پا را به داخل و خارج بچرخانید.

۳. به آرامی گردن را بالا بیاورید و حدود ۲۰ ثانیه ثابت نگه دارید.

۴. یکی از دست‌ها را روی بازوی مقابل قرار دهید و به طرفین بچرخید و برای هر دو دست تکرار کنید.

۵. زانوها را داخل شکم جمع کنید و ۲۰ ثانیه نگه‌دارید. همچنین میتوانید به‌حالت بدنتان را به حالت گهواره روی کمر به‌آرامی حرکت دهید.

۶. کمر خود را به حالت پل دربیاورید و ۲۰ ثانیه نگه‌دارید.

درمان‌های موضعی

میتوانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن سیاه‌دانه، زردچوبه، فلفل و .. برای ماساژ استفاده کنید و کمی از درد ، الاتهاب و گرفتگی عضلات کمرتان کم کنید.

در آخر اگر احساس میکنید شدت این دردها زیاد است، با انجام توصیه‌های بالا بهبود نمی‌یابد و علائم دیگری غیر از کمردارد صبحگاهی دارید ویزیت پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست را در اولویت برنامه‌ّای خود قرار دهید.

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

منابع: Healthline , Darebee , SpineOne

نوشته قبلی

کمردردهای دوران بارداری ازسیر تا پیاز

نوشته بعدی

3نوع کم شنوایی گوش را بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید