بهبود شنوایی با 6ویتامین

ویتامین ها و مواد معدنی می توانند شنوایی ما را تقویت کنند. همه ما می دانیم که این موارد برای سلامت کلی ما مفید هستند. اما آیا می دانید برخی از این مواد می تواند عملکرد گوش شما را بهبود دهد؟ از پتاسیم و منیزیم گرفته تا ویتامین های C و E ، وقتی صحبت از مراقبت های بهداشتی می شود، مواد مغذی بسیاری را می توان نام برد.

مواد معدنی در آب و خاک یافت می شوند و توسط گیاهان جذب می شوند. هنگامی که ما محصولات گیاهی (یا حیواناتی که این محصولات گیاهی را خورده اند) مصرف می کنیم ، بدن ما می تواند از مزایای این مواد مغذی بهره مند شود.

در تحقیقات نشان داده شده است که منیزیم و سایر مواد معدنی به بیماری ها و مشکلات شنوایی متداول مانند کاهش شنوایی مربوط به سن (پیرگوشی)، عفونت گوش و وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) کمک یا بهبود می بخشد. در اینجا نگاهی دقیق به برخی از این مواد معدنی میاندازیم و اگر دچار پیرگوشی شده اید یا می خواهید از ابتلا به پیرگوشی پیشگیری کنید، از مصرف این مواد غافل نشوید.

منیزیم از آسیب گوش داخلی جلوگیری می کند

کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا یک مسئله مهم بهداشتی در بزرگسالان است. این اتفاق ممکن است شما را حتی ملزم به استفاده از سمعک بکند.با این حال ، محققان دریافتند که منیزیم ممکن است نقش مهمی در محافظت از گوش ما در برابر اثرات مخرب صدا داشته باشد. صداهای بلند باعث تولید مولکول های رادیکال آزاد در گوش ما می شود که به سلولهای ظریفی در گوش داخلی آسیب می رسانند. از آنجا که این سلولهای ظریف برای انتقال صدا از گوش به مغز مورد نیاز است ، این آسیب می تواند منجر به کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا شود.

خبر خوبی برایتان داریم! شواهد نشان می دهد که منیزیم یک ماده معدنی مهم در سلامت گوش است زیرا به انسداد فعالیت این مولکول های آسیب رسان به سلول کمک می کند. در یک مطالعه ، 300 فرد که قبل از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای زیاد مکمل منیزیم به آنها داده شد ، به طور قابل توجهی کمتر از گروهی که منیزیم کمتری دریافت کرده بودند دچار کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا شدند.

پتاسیم به تبدیل صداها به پیام های عصبی در گوش داخلی کمک می کند

پتاسیم به بدن ما کمک می کند تا کارهای زیادی انجام دهد ، از جمله کمک به تنظیم مایعات در خون و بافت های ما. محققان دریافته اند که مایعات موجود در گوش داخلی ما به عنوان بخشی از فرآیند مهم تبدیل صدا به پیام های عصبی که به مغز ارسال می شود ، به پتاسیم نیاز دارد. با افزایش سن ، سطح پتاسیم در گوش داخلی ما کاهش می یابد که می تواند به کاهش شنوایی مربوط به سن (یا پیرگوشی) کمک کند. بنابراین ، مهم است که غذاهای غنی از پتاسیم را برای کمک به تامین پتاسیم مورد نیاز در گوش داخلی مصرف نمائید و به این شکل از ابتلا به پیرگوشی پیشگیری کنید.

روی با تقویت دستگاه ایمنی به شنوایی کمک می کند

یک مسئله مرتبط با شنوایی که روی نشان داده می تواند به آن کمک کند ، کاهش ناگهانی شنوایی است. تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل روی (زینک) می تواند در بهبود شنوایی برای کسانی که دچار افت شنوایی حسی-عصبی ناگهانی هستند (SSNHL) موثر باشد.توجه کنید که قبل از افزودن مکمل روی به برنامه غذایی خود، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید ، به خصوص اگر آنتی بیوتیک یا داروهای ادرار آور (مدر) استفاده می کنید، زیرا روی می تواند با این نوع داروها ناسازگار باشد.

ویتامین هایی برای بهبود قدرت شنیداری یا کاهش شنوایی

ویتامین ها مواد آلی موجود در گیاهان و حیوانات هستند که برای رشد و سالم ماندن به آنها نیاز داریم. بدن ما به تنهایی ویتامین کافی تولید نمی کند ، بنابراین مهم است که با مصرف انواع غذاهای غنی از ویتامین نیاز بدن خود را تامین کنیم و یا از مکمل های ویتامین استفاده کنید. آیا می دانید کدام ویتامین ها می توانند قدرت شنیداری را بهبود بخشند یا کاهش شنوایی را برطرف کنند؟ در اینجا به معرفی این ویتامین ها می پردازیم.

فولات (اسید فولیک) با رادیکال های آزاد مبارزه می کند

مصرف کم فولات (اسید فولیک) با بروز بیشتر اختلالات شنوایی ارتباط دارد. در یک مطالعه ثابت گردیده است که مکمل ثابت اسید فولیک منجر به کاهش شنوایی کمتری می شد و به این نحوه از پیرگوشی جلوگیری به عمل می آید.

ویتامین D استخوان های گوش میانی شما را قوی نگه می دارد

ویتامین D برای سلامت استخوان ها مهم است. کمبود این ویتامین می تواند باعث خرابی استخوان ها در سراسر بدن ما شود – از جمله سه استخوان کوچک موجود در گوش میانی، بدون ویتامین D ، این سه استخوان گوش می توانند نرم و ضعیف شوند، که این امر می تواند بر قدرت شنیداری تأثیر بگذارد. ویتامین D برای افراد در هر سنی مهم است ، اما برای افراد مسن که به دلایل محیطی ، بهداشتی و متابولیکی اغلب ویتامین D کمتری در بدن خود دارند، از اهمیتی بالاتری برخوردار است.

ویتامین D

منیزیم با ویتامین های A و C آسیب به گوش ها را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از منیزیم ، ویتامین C و بتاکاروتن (که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می کند) با کاهش خطر کم شنوایی همراه است.

اما چطور؟ به نظر می رسد که این مواد می توانند از آسیب سلول های گوش داخلی توسط رادیکال های آزاد محافظت کنند. ویتامین های A ، C و E آنتی اکسیدان هستند و نشان داده شده است که تولید بیش از حد این رادیکال های آزاد را متوقف می کند ، که (همانطور که قبلا ذکر شد) می توانند به سلولهای ظریف گوش آسیب برساند.

مطالعات بر روی حیوانات همچنین نشان داده است که مکمل ویتامین A ، C و E (به علاوه منیزیم) قبل از می تواند از آسیب شنیداری ناشی از سر و صدا جلوگیری کند.

خب، اکنون پس از خواندن این مطالب آیا می خواهید شنوایی را بهبود بخشید و از شروع تضعیف آن جلوگیری کنید (یا آن را به تأخیر بیندازید)؟ آیا علاقه مند هستید که به پیرگوشی مبتلا نشوید؟ آشپزخانه خود را با غذاهای غنی از مواد مغذی معروف برای تقویت سلامت شنوایی پر کنید:

  • منیزیم: آووکادوها – اسفناج – کلم بروکلی – موز – لوبیا – غلات کامل
  • پتاسیم: موز – سبزی – چغندر – شیر – پرتقال – سیب زمینی
  • روی (زینک): صدف خوراکی – گوشت گاو – خرچنگ – غلات غنی شده
  • ویتامین A: هویج – طالبی – فلفل قرمز – سیب زمینی شیرین – کدو تنبل
  • ویتامین  B12: لبنیات – تخم مرغ – گوشت – مرغ – غذای دریایی
  • ویتامین C: توت فرنگی – پرتقال -کیوی – فلفل قرمز و سبز – کلم بروکلی

جهت مشاوره با متخصص تغذیه با ما در تماس باشید02156696094

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

منبع: miracle-ear.co

نوشته قبلی

وزوز گوش نشانه چیست و چرا گوشم وزوز میکند؟

نوشته بعدی

سمعک ها چه کمکی به ما میکنند؟

دیدگاهتان را بنویسید