درمان پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون قابل درمان نیست ، اما داروها اغلب به طرز چشمگیری می توانند به کنترل علائم شما کمک کنند . در پارکینسون پیشرفته ، ممکن است جراحی توصیه شود.

پزشک شما همچنین ممکن است تغییر سبک زندگی ، به ویژه ورزش هوازی مداوم را توصیه کند. در بعضی موارد ، فیزیوتراپی که بر تعادل و کشش تمرکز دارد نیز مهم است. یک آسیب شناس گفتاری زبان(گفتاردرمانگر) ممکن است به بهبود مشکلات گفتاری شما کمک کند.

داروی پارکینسون چیست؟

داروها به شما کمک می کنند مشکلات مربوط به راه رفتن ، حرکت و لرزش را کنترل کنید. این داروها باعث افزایش یا جایگزینی دوپامین در بدن می شوند.

در افراد مبتلا به پارکینسون غلظت دوپامین مغزی کم است. با این حال ، دوپامین نمی تواند مستقیماً داده شود ، زیرا نمی تواند مستقیم وارد مغز شما شود.

ممکن است پس از شروع درمان بیماری پارکینسون ، بهبود چشمگیری در علائم خود داشته باشید. با گذشت زمان ، اثر داروها به طور مکرر کاهش می یابد یا سازگارتر می شود. شما هنوز هم می توانید علائم خود را به خوبی کنترل کنید.

جدیدترین داروی پارکینسون

لوودوپا ، موثرترین داروی بیماری پارکینسون ، یک ماده شیمیایی طبیعی است که به مغز شما منتقل می شود و به دوپامین تبدیل می شود.
لوودوپا با کاربیدوپا ترکیب می شود ، که از لوودوپا در تبدیل زودهنگام به دوپامین خارج از مغز شما محافظت می کند. این اتفاق از عوارض جانبی مانند حالت تهوع جلوگیری کرده یا آن را کاهش می دهد. پس از سالها ، با پیشرفت بیماری شما ، ممکن است اثر ناشی از لوودوپا ثبات کمتری پیدا کند.
همچنین ، ممکن است بعد از مصرف دوزهای بالاتر لوودوپا ، حرکات غیر ارادی (دیسکینزی) را تجربه کنید. پزشک ممکن است دوز شما را کاهش دهد یا زمان دوزهای شما را تنظیم کند تا این اثرات را کنترل کند.

کاربیدوپا-لوودوپا استنشاقی

Inbrija یک داروی جدید با نام تجاری جدید است که کاربیدوپا-لوودوپا را به صورت استنشاقی تحویل می دهد. ممکن است در کنترل علائمی که با قطع ناگهانی داروهای خوراکی در طول روز ایجاد می شوند ، مفید باشد.

تزریق کاربیدوپا-لوودوپا

Duopa یک دارو با نام تجاری است که از کاربیدوپا و لوودوپا تشکیل شده است. با این حال ، از طریق یک لوله تغذیه ای تجویز می شود که دارو را به شکل ژل مستقیم به روده کوچک منتقل می کند.
Duopa برای بیماران مبتلا به پارکینسون پیشرفته است که هنوز به کاربیدوپا-لوودوپا پاسخ می دهند ، اما نوسانات زیادی در پاسخ خود دارند. از آنجا که Duopa به طور مداوم تزریق می شود ، سطح این دو دارو در خون ثابت می ماند.
قرار دادن لوله به یک روش جراحی کوچک نیاز دارد. خطرات مرتبط با وجود لوله شامل عفونت در محل تزریق است.

جایگزین های دارو ی دوپامین

برخلاف لوودوپا ، آگونیست های دوپامین به دوپامین تغییر نمی کنند. در عوض ، آنها اثرات دوپامین را در مغز شما تقلید می کنند.
آنها در درمان علائم شما به اندازه لوودوپا موثر نیستند. با این حال ، ماندگاری آنها بیشتر است و ممکن است با لوودوپا استفاده شود تا اثر گاه و بی گاه لوودوپا را یکنواخت کند.

آگونیست های دوپامین شامل پرامیپکسول (میراپکس) ، روپینیرول (رکیپ) و روتیگوتین است. آپومورفین (Apokyn) یک آگونیست دوپامین تزریقی کوتاه اثر است که برای تسکین سریع استفاده می شود.
برخی از عوارض جانبی آگونیست های دوپامین مانند عوارض داروی پارکینسون کاربیدوپا-لوودوپا است. اما آنها همچنین می توانند شامل توهم ، خواب آلودگی و رفتارهای اجباری مانند ابرجنسیت ، قمار و غذا خوردن باشند. اگر این داروها را مصرف می کنید و رفتاری غیرمعمول برای خود دارید ، با پزشک خود صحبت کنید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی پارکینسون

اگر تشخیص بیماری پارکینسون را دریافت کرده اید ، باید با دکتر خود همکاری نزدیک کنید تا یک برنامه درمانی پیدا کنید که بیشترین تسکین را با کمترین عوارض داشته باشد. برخی از تغییرات در سبک زندگی نیز ممکن است به زندگی آسانتر با بیماری پارکینسون کمک کند

تغذیه سالم

در حالی که اثبات نشده است که هیچ ماده غذایی یا ترکیبی از غذا به بیماری پارکینسون کمک می کند ، برخی از غذاها ممکن است به کاهش برخی از علائم کمک کنند. به عنوان مثال ، خوردن غذاهای سرشار از فیبر و نوشیدن مقدار کافی مایعات می تواند به جلوگیری از یبوست رایج در بیماری پارکینسون کمک کند.
یک رژیم متعادل همچنین مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می کند که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مفید باشد.

ورزش

ورزش ممکن است قدرت ، انعطاف پذیری و تعادل عضلات شما را افزایش دهد. ورزش همچنین می تواند روحیه شما را بهبود بخشد و افسردگی یا اضطراب را کاهش دهد.

پزشک شما ممکن است یک برنامه ورزشی مناسب برای شما پیشنهاد کند که با یک متخصص فیزیوتراپی کار کنید. همچنین ممکن است ورزش هایی مانند پیاده روی ، شنا ، باغبانی ، رقص ، ایروبیک در آب یا کشش را امتحان کنید.

بیماری پارکینسون می تواند حس تعادل شما را بر هم بزند و راه رفتن با راه رفتن طبیعی را دشوار می کند. ورزش ممکن است تعادل شما را بهبود بخشد. این پیشنهادات همچنین ممکن است کمک کند:

 سعی کنید خیلی سریع حرکت نکنید.
• هدف این باشد که هنگام راه رفتن پاشنه پا ابتدا به زمین برخورد کند.
• بهتر است صاف بایستید.
• هنگام راه رفتن ، نه مستقیم به پایین ، به جلو نگاه کنید.

جلوگیری از سقوط

در مراحل بعدی بیماری ، ممکن است راحتتر سقوط کنید. در حقیقت ، ممکن است فقط با یک فشار یا ضربه کوچک از تعادل خارج شوید. پیشنهادات زیر می تواند کمک کند:

• به جای چرخش ناگهانی بدن روی پاها ، یک دور کامل بزنید.
• وزن خود را به طور مساوی بین هر دو پا تقسیم کنید.
• هنگام راه رفتن از حمل وسایل خودداری کنید.
• از راه رفتن به عقب خودداری کنید.

فعالیتهای روزمره زندگی

فعالیت های روزمره زندگی – مانند لباس پوشیدن ، غذا خوردن ، استحمام و نوشتن – برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دشوار است. یک کاردرمانگر می تواند تکنیک هایی را به شما نشان دهد که زندگی روزمره را آسان تر می کند.

زندگی با هر بیماری مزمن ممکن است دشوار باشد و گاهی احساس عصبانیت ، افسردگی یا دلسرد شدن طبیعی است. بیماری پارکینسون ، به ویژه ، می تواند بسیار ناامید کننده باشد ، زیرا راه رفتن ، صحبت کردن و حتی غذا خوردن دشوارتر و وقت گیر می شود.

افسردگی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون شایع است. اما داروهای ضد افسردگی می توانند علائم افسردگی را کاهش دهند ، بنابراین اگر مدام ناراحت یا ناامید هستید با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه دوستان و خانواده می توانند بهترین متحدان شما باشند ، اما درک شدن توسط افرادی که می دانند چه چیزی را می گذرانید می تواند به ویژه مفید باشد. انجمن¬های حمایتی برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و خانواده های آنها ، به عنوان یک گروه پشتیبانی کننده، می تواند منبع خوبی برای اطلاعات عملی در مورد بیماری پارکینسون باشد.

همچنین ، گروه ها مکانی را برای شما فراهم می کنند تا افرادی را پیدا کنید که شرایط مشابهی را سپری می کنند و می توانند از شما حمایت کنند.
برای کسب اطلاعات در مورد گروه های پشتیبانی در جامعه خود ، با پزشک خود ، یک مددکار اجتماعی بیماری پارکینسون یا یک پرستار محلی بهداشت عمومی صحبت کنید.

آدرس و تلفن تماس:02156696094-09352202124

تهران.اسلامشهر.خیابان زرافشان.کوچه اول(احمدپورحسین)پلاک15.کاردرمانی اسلامشهر.گفتاردرمانی اسلامشهر.کلینیک توانبخشی یارا اسلامشهر.

0 تا 100 پارکینسون، از تشخیص تا درمان عوارض

از کجا بفهمیم پارکینسون داریم؟

مترجم : مایوکلینیک/ایالات متحده

نوشته قبلی

درمان شگفت انگیز وزوز گوش

نوشته بعدی

روشنگری در مورد لکنت پنهان

دیدگاهتان را بنویسید